interiodesign26

May 18, 2016

عنوان : آشنایی با ECU و یادگیری نحوه
تعمیر و راه اندازی ECU


این مقاله در ارتباط با آشنایی
با ای سی یو ECU و آموزش نحوه تعمیر و راه اندازی ای سی یو
ECU
 می باشد.



ای سی یو ECU یا واحد کنترل الکترونیکی در سیستم
ماشین های انژکتوری می باشد.این سیستم همچنین به عنوان یک هدایت کننده در این
ماشین ها و مغز آنها شناخته می شود.ای
سی یو ECU
 در دنیای
مدرن خودروها نقش مهمی را بر عهده دارد.این کامپوتر ها نقش هدایتگر و کنترل
کننده ماشین ها را دارند.ای
سی یو ECU 
حروف اختصاری
 electronic control unit 
می باشد.امروزه موتورهای انژکتوری
نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می‌نمایند و کیفیت و قابلیتهای
آن، درصد کارایی خودرو را نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانیم کنترل کننده موتورهای
انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU می‌باشد
و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو
خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ای
سی یو ECU
 یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری
خواهد داشت.ای
سی یو
 بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک
کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر می‌کند. از آنجا که دینامیک
خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می‌باشد، طراحان ای
سی یو ECU
 برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل
حافظه ECU می‌ریزند
که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه
دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر
خواهد بود.


نکته‌ای
که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای
جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ای
سی یو ECU
 را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمی‌کنند بلکه مقادیر
map را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول
بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر
خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.اگر
سیستمی بتواند این نقیصه را از ECU ها
برطرف کند، آنگاه می‌توان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن
را افزایش داد.امروزه تیونینگ
ECU خودروها
، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت
می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن
دیتاهای ECU و
دادن دیتاهای جدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip
Tuning، Tech TV، Autospeed و …یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به
ساختار ECU است
و با پیچیده شدن سخت افزار ای
سی یو
 امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود
مگر آنکه شرکت سازنده ای
سی یو ECU
 خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای
تیونینگ بگذارد.


روش
دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی بهای
سی یو ECU
 جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر
تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست.
یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است، شرکت Dastek است. شرکتی که در
آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی در حدود 30 نفر توانسته موفقِِِِت چشمگیری
داشته باشد.جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به
کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از 300 نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد که
فقط 100 تا از آنها در ایالات متحده آمریکا هستند. نام این محصول UNICHIP است.


اصول
عملکرد UNICHIP بدین
صورت که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به
نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ای
سی یو ECU 
اعمال می‌کند؛ بگونه‌ای که رفتار ECU نسبت
به حالت قبل بهبود پیدا می‌کند.آمارها نشان می‌دهد که موفقیت UNICHIP در این زمینه
بسیار بالا بوده است:از هر 400 خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینه
نگردد، 80% خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، UNICHIP را در خودروهای
خود نصب کرده‌اند، UNICHIP بر
روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است.


سازندگان
معروف ای
سی یو ECU 
چه شرکتهایی هستند؟ 


1) شرکت
Bosch آلمان
 : این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت
انژکتوری
 در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از
آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch
یا ای
سی یو ECU  بوش 
 می باشد.


۲) شرکت
Delco آمریکا
 : این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای
سازنده ECU
 می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص
خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و…
همچنین در خودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.


۳) شرکت
Ford آمریکا 
: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ای
سی یو ECU 
البته برای خودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده
کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد.


۴) شرکت
Siemens آلمان
 : فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی
Bosch نیست اما ای
سی یو ECU 
های خوبی می سازد. ECU پراید
انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.


۵) شرکت
Magneti Marelli ایتالیا 
: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و
بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل
PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.


۶) شرکت
Sagem فرانسه 
: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این
شرکت نصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانند
سمند و پیکان انژکتوری.


۷) شرکت
Nippon Denso ژاپن 
: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده
سهام آن را دارا می باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch
است. ای
سی یو ECU 
اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز ) و برخی
خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و … متعلق به این شرکت می باشد.


تعمیرات
ECU


ساختار
پيچيده خودروهاي امروزي و استفاده از عناصر هوشمند مانند پردازنده هاي سريع و دقيق
الكترونيكي، سنسورها و عملگرهاي الكتريكي، کار تعمير و خدمات پس از فروش را براي
خودروسازان دچار تحولي جدي کرده است؛ به گونه اي که ديگر نمي توان بدون وجود دستگاه
عيب ياب چنين خودروهايي را تعمير و عيب يابي کرد. آشنايي با نحوه عيب يابي و اشكال
زدايي يك سيستم انژکتوری از ضروريات اوليه اي است که هر تعميرکار بايد از آن اطلاع
داشته باشد. موسسه انفورماتیک پارسه با
کادری مجرب آموزش تعمیرات ای سی یو ECU را به شکلی حرفه اي و
با پيشرفته ترين ابزار کار ونرم افزارهاي روز دنيا در کوتاهترين زمان به شما آموزش
مي دهد.


 


آموزش
تعمیرات ECU 


امروزه
با توجه به پیشرفت دنیا و تکنولوژی و حضور تکنولوژی و کامپیوتر در همه لایه های
زنگی بشر مانند پزشکی,سرگزمی,تحصیل,رانندگی و … نیاز به متخصصین جهت مدیریت این
سیستم ها و کنترل هروز بیشتر احساس میشود و البته در کنار استفاده از تکنولوژی ها
مطمئنا این سیستمها دچار مشکلات و خرابی های میشود.که این موضوع نیز باعث نیاز روز
افزون به متخصصین حرفه ای برای تعمیر این تکنولوژی ها میشود.به عنوان مثال با ورود
تکنولوژی به سیستم خودروها و مجهز کردن ماشینها به کامپیوتر یا همان ای سی یو ECU خودرو مطمئنا برای از بین بردن مشکلات
احتمالی این سیستم هوشمند و عظیم نیاز به افرادی جهت آموزش تعمیر ای سی یو دارد.البته در این دوره که هر لحظه
دنیا در حال پیشرفت میباشد و از سوی دیگر به دلیل عدم امنیت موجود در دنیای
تکنولوژی به دلیل وجود سو استفاده کنندگان شما به هر کسی برای انجام سرویس و
یا تعمیرات ای
سی یو ECU
 نمیتوانید اعتماد کنید.پس با خواندن مطالب زیر و
گذراندن دوره های تعمیر
ECU
 می توانید کار هایتان را خودتان انجام دهید.در خودروهاي
انژکتوري، ای
سی یو ECU
 نقش يك کنترل کننده پيچيده الكترونيكي را بازي می
کند، به گونه ای که هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهاي مختلفي که به آن متصل
است، نظير سنسور دور موتور و سنسور دماي آب موتور دريافت کرده و سيگنال هاي مناسب
را به خروجي هايی مانند انژکتورها و کويل اعمال میکند. عيب يابي چنين مجموعه پيچيده
اي بدون ابزارهاي الكترونيكي اگر غير ممكن نباشد، بسيار سخت و مشكل است.


به
همين منظور، کليه قطعات الكترونيكي که در خودرو مورد استفاده قرار مي گيرند، داراي
يك خروجي هستند که در صورت ايجاد عيوب احتمالي، سيگنالي را به کنترل کننده مرکزي
يا ای
سی یو ECU
 ارسال می کنند. ECU پس
از دريافت سيگنال خطا، دو کار انجام می دهد؛ يعنی با وجود عيوب گزارش شده، بهترين
روش را براي ادامه کار موتور انتخاب کرده و سپس اين عيوب را در قالبکدهای خطا يا
DTC به دستگاه عيب ياب گزارش مي دهد و همزمان چراغ عيب ياب را براي آگاهي راننده
روشن مي کند. بنابراين در اغلب موارد، عيوب ايجاد شده در سيستم را عناصر الكترونيكي
داخل ای
سی یو ECU
 تولید کرده و به پردازنده مرکزی ECU گزارش می
دهند و در واقع عیب یاب فقط گزارشات یا کدهای خطای ارسال شده را به تعميرکار ارائه
می دهد و بدین ترتیب تعمیرکار به راحتی می تواند با مشخص شدن عیب خودرو به تعمیر آن
بپردازد.


آشنایی
با ای سی یو ECU و آموزش نحوه تعمیر و راه اندازی ای سی یو
ECU


Leave a comment